Oprava, namiesto výmeny za nové

NEVYHADZUJ
ale
OPRAV

Naše životy sú ohraničené čoraz viac produktami a elektronikou. Väčšinou vieme iba to, ako ich použiť, ale nie ako fungujú. Preto sme závislý od pomoci, hneď ako vysávač prestane hučať alebo práčka začne vydávať čudné zvuky. Pred samotnými predsudkami, skúsme najprv zistiť možnosti opravy, ako unáhleným nákupom novej veci.

Ak sa bližšie pozrieme na štruktúru a funkcie pokazenej veci, problém dokážeme niekedy vyriešiť sami a lacno. Po každej (úspešnej) oprave, posúvame svoje hranice zručností. Oprava môže slúžiť ako živá učebnica základných fyzikálnych a technických vzťahov, manuálnej zručnosti a neformálnej výchovy pre deti.

Spotreba vysokého množstva energie, vody, neobnoviteľných zdrojov, skleníkových plynov, vzniká najmä pri výrobe nových produktov. Rovnako negatívne na životné prostredie pôsobia aj pokazené veci, ktoré skončia ako odpad na skládke.

Príbeh elektroniky – životný cyklus od výroby, cez dopravu do obchodov, používanie, až po jeho koniec.
A preto:

TIP 1: To ako zaobchádzame s produktami, sa odrazí aj na ich životnosti. Preto sa k nim správajte šetrne.

TIP 2: Naučte sa nové veci – na internete je množstvo návodov a videí ako skontrolovať a opraviť spotrebiče, či iné výrobky.

TIP 3: Ak nie je možné opraviť produkt svojpomocne, vyhľadajte odborníka na opravu (servis, elektrikár, zámočník, krajčír, …).

TIP 4: Ak nie je možné produkt opraviť napriek všetkej snahe, správna likvidácia zabezpečí, že cenné materiály, ktoré obsahuje, sa čo najlepšie zrecyklujú.

TIP 5: Pri nákupe nového spotrebiča, zvážte, či ho skutočne potrebujete. Ak áno, hľadajte na obale značku „ECODESIGN“ – tá vďaka smernici EÚ zabezpečuje jednoduchšie opravy, dostupnosť náhradných dielov niekoľko rokov, či eliminuje negatívne environmentálne vplyvy výrobku počas jeho celého životného cyklu.